ѕро позиц≥ю ‘ѕ” щодо насл≥дк≥в≥ перспектив

приватизац≥њ

 

V зТњзд ‘ѕ” прийн¤в резолюц≥ю Ђѕро позиц≥ю ‘ѕ” щодо реформуванн¤ власност≥ї, в ¤к≥й звернувс¤ до ¬ерховноњ –ади ”крањни з пропозиц≥Їю провести в рамках пленарного зас≥данн¤ слуханн¤ питанн¤ проефективн≥сть та соц≥ально-економ≥чн≥ насл≥дки приватизац≥њ.

¬≥дпов≥дно до прийн¤тоњ ¬ерховною –адою ”крањни постанови слуханн¤ цього питанн¤ в≥дбулис¤ 26 лютого. ≤нформац≥¤ про ѕостанову ¬ерховноњ –ади ”крањни буде надана п≥сл¤ њњ прийн¤тт¤.

Ќапередодн≥ парламентських слухань ‘ѕ” провела опитуванн¤ членських орган≥зац≥й з цього питанн¤, в≥д ¤ких над≥йшло 45 ≥нформац≥й.

як показав анал≥з,на р¤д≥ п≥дприЇмств процес реформуванн¤ власност≥ спри¤в позитивним зм≥нам, що в≥дбилос¤ на стаб≥л≥зац≥њ та рентабельност≥ роботи, в≥дсутност≥ заборгованост≥ та своЇчасн≥й виплат≥ поточноњ зароб≥тноњ плати, збереженн≥ чисельност≥ прац≥вник≥в, забезпеченн≥ соц≥альних п≥льг. як правило, це стало можливим у результат≥ внесенн¤ ≥нвестиц≥й. ѕрикладом ефективноњ роботи Ї д≥¤льн≥сть Ђ“рост¤нецькоњ шоколадноњ фабрики Ђ”крањнаї, суднобуд≥вного заводу Ђќкеанї, ¬ј“Ђ–≥внеобленергої та ≥нших.

–азом з тим, ¤к зазначенов ≥нформац≥¤х, дл¤ переважноњ б≥льшост≥ п≥дприЇмств приватизац≥¤ не стала катал≥затором стаб≥льност≥ та покращенн¤ ф≥нансового стану.

ѕозиц≥¤ ур¤ду, що т≥льки на роздержавлен≥ п≥дприЇмства над≥йдуть ≥нвестиц≥њ, себе не виправдала, ¤к ≥ розрахунок на вклад нових власник≥в у техн≥чне переозброЇнн¤ та модерн≥зац≥ю п≥дприЇмств. Ќе на р≥вн≥ показав себе й ур¤д, ¤кий прот¤гом дек≥лькох рок≥в не зм≥г домогтис¤ виконанн¤ ”казу ѕрезидента щодо спр¤муванн¤ кошт≥в в≥д приватизац≥њ на ≥нновац≥ю. “ому, ¤к≥ б не були вразлив≥ цифри в≥д к≥лькост≥ приватизованих п≥дприЇмств, враховуючи њх техн≥чний стан, без реальних ≥нвестиц≥й њх оч≥куЇ дол¤, ¤ку вже зазнало багато з роздержавлених п≥дприЇмств-банкрут≥в.

ќдна з головних причин поганоњ роботи роздержавлених п≥дприЇмств - низький р≥вень ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥.¬ основному вона в≥дбуваЇтьс¤ за рахунок лише власних обмежених кошт≥в п≥дприЇмств.††††††††††

¬ сусп≥льств≥ приватизац≥¤ сприймаЇтьс¤ з негативного боку ще й тому, що вона стала дом≥нуючим напр¤мком економ≥чних перетворень, в той час, ¤к ≥нш≥ складов≥ ринкових реформ не зазнали зм≥н. —аме тому вс≥ негативн≥ насл≥дки соц≥ально-економ≥чного характеру набули особливого звучанн¤ у звТ¤зку з приватизац≥Їю. ѕог≥ршенн¤ ф≥нансово-економ≥чного стану п≥дприЇмств, масов≥ банкрутства, скороченн¤ чисельност≥ зайн¤тих, зростанн¤ ≥ по¤ва нових борг≥в по зароб≥тн≥й плат≥ та ≥нших платежах стали прикметами п≥сл¤приватизац≥йного пер≥оду, хоча ц≥ ¤вища були повТ¤зан≥ не лише з приватизац≥Їю.

—уто к≥льк≥сн≥ критер≥њ, ¤к≥ сьогодн≥ характеризують приватизац≥йний процес (к≥льк≥сть приватизованих п≥дприЇмств, глибина приватизац≥њ, обс¤ги надходжень до бюджету кошт≥в), Ї хибними. « метою обТЇктивноњ оц≥нки доц≥льно було б застосувати ≥нш≥ ор≥Їнтири: ступ≥нь дос¤гненн¤ц≥лей, що були поставлен≥ перед приватизац≥Їю, обс¤ги реальних ≥нвестиц≥й, внесених новими власниками, показники (виробнич≥, економ≥чн≥, соц≥альн≥) ефективност≥ роботи п≥дприЇмств у п≥сл¤приватизац≥йний пер≥од.

—аме тому в лист≥ на ≥мТ¤ √олови ¬ерховноњ –ади ”крањни ‘ѕ” напол¤гала на обТЇктивному та всеб≥чному анал≥з≥ причин негативних насл≥дк≥в приватизац≥њ ≥ т≥льки п≥сл¤ цього обговорити перспективи приватизац≥њ на наступному етап≥.

¬ ≥нформац≥¤х наведено чисельн≥ приклади про пог≥ршенн¤ у п≥сл¤приватизац≥йний пер≥од роботи п≥дприЇмств, ¤к≥ ще недавно працювали прибутково. ѕор¤д ≥з стаб≥л≥зац≥Їю та зростанн¤м обс¤г≥в виробництва на п≥дприЇмствах√ћ  (кр≥м трубних п≥дприЇмств) спостер≥гаЇтьс¤ пог≥ршенн¤ економ≥чних показник≥в роботи п≥дприЇмств ƒн≥пропетровськоњ област≥: 75 в≥дсотк≥в приватизованих п≥дприЇмств працюють збитково. «аконом≥рним насл≥дком цього Ї зростанн¤ процес≥в банкрутства та л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств. “ак станом на 01.01.2003 року були впроваджен≥ справи про банкрутство 31 п≥дприЇмства √ћ , 15 з ¤ких л≥кв≥дован≥ або знаход¤тьс¤ в стан≥ л≥кв≥дац≥њ. Ќайг≥ршим Ї те, що до тих п≥дприЇмств належать ≥ м≥стоутворююч≥ п≥дприЇмства.

Ѕ≥льша половина п≥дприЇмств ∆итомирськоњ област≥ працюють збитково: по 72 п≥дприЇмствах зак≥нчено провадженн¤ справи з банкрутства, знаходитьс¤ в провадженн≥ще 243 справи.

Ќа  ≥ровоградщин≥ прот¤гом минулого року збитково працювало 69,2% роздержавлених п≥дприЇмств, в тому числ≥ в промисловост≥ - 79,3%, буд≥вництв≥ - 81,2, на транспорт≥ - 85,2%, в с≥льському ≥ л≥совому господарств≥ - 85,7% п≥дприЇмств.

¬ —умськ≥й област≥ нал≥чуЇтьс¤ понад 370 п≥дприЇмств-банкрут≥в.

÷≥ приклади можна продовжувати. Ќепоправних витрат зазнали ц≥л≥ галуз≥. ќдн≥Їю з перших насл≥дки приватизац≥њ зазнала легка та текстильна промислов≥сть, в ¤к≥й чисельн≥сть прац≥вник≥в зменшилась в 3 рази, кожне друге п≥дприЇмство Ї збитковим, дес¤тки п≥дприЇмств знищено.

« 17 ≥снуючих на 01.01.97 п≥дприЇмств легкоњ промисловост≥  риму на даний час стаб≥льно працюють лише 4. якщо до реформуванн¤ галуз≥ њњ п≥дприЇмства виробл¤ли до 6% загального обс¤гу виробництва, то у 2002 роц≥ - лише 0,6%.

Ќа п≥дприЇмствах машинобудуванн¤ ≤вано-‘ранк≥вськоњ област≥ виробництво найважлив≥ших вид≥в промисловоњ продукц≥њ складаЇ 2 ≥ менше в≥дсотк≥в в≥д р≥вн¤ 1990 року.

™ чимало приклад≥в, коливикуплен≥ обТЇкти х≥м≥чноњ галуз≥ в подальшому закриваютьс¤ або скорочують асортимент продукц≥њ. “ак≥ д≥њ провод¤тьс¤ на фон≥ л≥берал≥зац≥њ ≥мпорту тих товар≥в, ¤к≥ припин¤ють виробл¤ти на приватизованих в≥тчизн¤них п≥дприЇмствах (паралон, штучн≥ волокна, м≥ндобрива, каустична сода тощо).

« тридц¤ти п≥дприЇмств х≥м≥чноњ та нафтох≥м≥чноњ промисловост≥ на Ћьв≥вщин≥ працюЇ лише девТ¤ть, б≥льш≥сть з них на меж≥ виживанн¤.

¬≥дсутн≥стькомплексного п≥дходу до приватизац≥њц≥л≥сних майнових комплекс≥в призвела до непередбачених насл≥дк≥в у газовому господарств≥.

Ќегативн≥ насл≥дки реформуванн¤ власност≥ позначилис¤ також на рибному господарств≥.

¬≥дбулос¤ безпрецедентне розоренн¤ власного с≥льгосптоваровиробника,

майже повний розвал галузей, що обслуговували с≥льське господарство, втрата ≥ндустр≥альних технолог≥й в аграрному виробництв≥ та поверненн¤ до прим≥тивного способу важкоњ ф≥зичноњ прац≥ сел¤н.

’ибною, на наш погл¤д, Ї позиц≥¤, що прискоренн¤ приватизац≥њ обумовлено тим, що державн≥ п≥дприЇмства мають г≥рш≥ показники та перспективи, н≥ж роздержавлен≥. ќбТЇктивност≥ задл¤ сл≥д зазначити. щодержава в особ≥ орган≥в управл≥нн¤ фактично в≥дсторонилась в≥д управл≥нн¤ майном, що њй належить, в тому числ≥ й корпоративними правами в господарських товариствах. «а дес¤ть рок≥в з початку приватизац≥њ держава не спромоглас¤ утворити ефективну систему управл≥нн¤, включаючи в≥дпов≥дн≥сть тих структур, ¤ким ц¤ справа була доручена. Ќав≥ть волод≥ючи корпоративними правами у розм≥р≥, що значно перевищуЇ контрольний пакет акц≥й, державн≥ органи управл≥нн¤ не вживають н≥¤ких заход≥в щодо впливуна подоланн¤ кризовоњ ситуац≥њ на багатьох п≥дприЇмствах (¤к приклад, ¬ј“ Ђќдеський звод Ђ÷ентрол≥тї, ¬ј“ Ђ’≥мволокної м. ∆итомир, ¬ј“ Ђ’ерсонськ≥ комбайниї тощо).

–≥шенн¤м ‘ƒћ” компан≥¤ Ђѕриват†† ≤нтертрейдингї позбавлена права на управл≥нн¤ державним пакетом акц≥й ¬ј“ Ђƒћ« ≥м. ѕетровськогої. ѕроте вона продовжуЇ зд≥йснювати управл≥нн¤.

¬же не один р≥к ставитьс¤ завданн¤ щодо удосконаленн¤ ≥ правового врегулюванн¤ стану управл≥нн¤ державними корпоративними правами. Ќе виконуЇтьс¤ внесений за пропозиц≥Їю профсп≥лок пункт 1.1.5 √енеральноњ угоди щодо розробки аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни≥ запровадженн¤ засад управл≥нн¤ обТЇктами державноњ власност≥та державними корпоративними правами. ј ур¤д, зв≥туючи про стан виконанн¤ √енугоди, вважаЇ, що цей пункт виконуЇтьс¤.

Ѕезконтрольним Ї процес д≥¤льност≥ власник≥в п≥дприЇмств п≥сл¤ зд≥йсненн¤ приватизац≥њ. „аста зм≥на Ђгосподар≥вї призводить дорозбазарюванн¤ матер≥альних ц≥нностей, призупиненн¤ випуску продукц≥њ. ’арактерно, що це в≥дбуваЇтьс¤ за мовчазною згодою нагл¤дових рад. ” звТ¤зку з цим ‘едерац≥Їю профсп≥лок ”крањни внесена пропозиц≥¤ до плану роботи колег≥њ ‘ƒћ” про розгл¤д питанн¤ щодо д≥¤льност≥ нагл¤дових рад у ¬ј“.

—ерйозне занепокоЇнн¤ викликаЇ так звана повторна приватизац≥¤, коли нев≥дом≥ ≥нвестори скуповують акц≥њ ц≥лком д≥Їздатних п≥дприЇмствз Їдиною метою перетворити прим≥щенн¤ цих п≥дприЇмств на заклади, що не мають н≥чого сп≥льного з проф≥лем колишнього п≥дприЇмства. ўе зовс≥м недавно‘онд державного майна ”крањни на стор≥нках свого виданн¤ розпов≥дав про позитивн≥ насл≥дки приватизац≥њ у кињвському акц≥онерному товариств≥ ЂЋаст≥вкаї, а сьогодн≥ не маЇ ан≥ ЂЋаст≥вкиї, ан≥ њњ прац≥вник≥в.

јнал≥з, ¤кий був зроблений ƒѕј ”крањни, показав, що б≥льше ¤к 350 компан≥й, зареЇстрованих в офшорних зонах, Ї власниками пакет≥в акц≥й пров≥дних украњнських приватизованих п≥дприЇмств(обленерго, металург≥йних ≥ г≥рничо-збагачувальних комб≥нат≥в). ≤накше кажучи, реальн≥ власники в≥тчизн¤них промислових г≥гант≥в нев≥дом≥ держав≥.

ћають м≥сце випадки, коли п≥дприЇмства, що в≥днесен≥ до стратег≥чних, продаютьс¤ нев≥домо кому та ще й за безц≥нь. як приклад можна навести ¬ј“ Ђ¬≥нницький п≥дшипниковий заводї. ¬ результат≥ його продажу ≥ перепродажу держава отримала лиш円 6,5 млн. грн. ≥ внесенн¤ новим власником - ¬ј“ Ђ–емонтно-механ≥чн≥ майстерн≥ї - ≥нвестиц≥й на суму 20 млн. грн. ¬ той час, ¤к варт≥сть актив≥в п≥дприЇмств на к≥нець2002 року складала майже 110 млн. грн.

” 1998 роц≥ за безц≥нь продано 9 обласних енергокомпан≥й: сума њх продажу становила всього 84 млн. грн.

«а схемами т≥ньовоњ приватизац≥њ державного майна продано на аукц≥он≥ Ћуганську, «уњвську ≥  урах≥вську теплов≥ електростанц≥њ, що входили до складу енергогенеруючоњ компан≥њ ¬ј“ Ђƒонбасенергої. «уњвська “≈—, ¤ка коштувала держав≥ понад 1,2 м≥ль¤рда долар≥в, оц≥нена всього у 117,8 млн. грн.

„имало факт≥в св≥дчать про неефективн≥стьперев≥рок ‘ƒћ” щодо виконанн¤ договор≥в куп≥вл≥-продажу покупц¤ми пакет≥в акц≥й (¬ј“ Ђѕобужський ферон≥келевий заводї, ¬ј“ Ђ ом≥нметї, ¬ј“ Ђјлмазн¤нський металург≥йний заводї, ¬ј“ Ђ’≥мавтоматикаї, ¬ј“ Ђ≤в≥таїм. ≤вано-‘ранк≥вськ тощо).  омпан≥¤ Ђѕульсарї, наприклад, при викуп≥ пакету акц≥й на фабриц≥ нетканих матер≥ал≥в повинна була внести 807 тис. долар≥в. «а ц≥ грош≥ можна було б побудувати нову фабрику ≥ в≥дновити виробництво. ѕроте кошти не були внесен≥, п≥дприЇмство маЇ велику кредиторську заборгован≥сть, в тому числ≥ по виплат≥ зароб≥тноњ плати.

ƒе¤к≥ договори укладаютьс¤ на тривалий строк ≥ внесенн¤ покупцем ≥нвестиц≥й передбачено на останн≥ роки. Ќа практиц≥ це призводить до того, що власник у перш≥ роки намагаЇтьс¤ викачати з п≥дприЇмства ¤комога б≥льше прибутк≥в, ховаЇ њх в офшорах, а пот≥м незначну частину повертаЇ на п≥дприЇмство, ¤к власн≥ ≥нвестиц≥њ.

Ќа думку ‘ѕ”, на сьогодн≥ т≥ перев≥рки по виконанню договор≥в куп≥вл≥-продажу, що зд≥йснюютьс¤‘ондом держмайна, не дають реальну картину з цього питанн¤. “ому ‘ѕ” внесена пропозиц≥¤, щоб на зас≥данн≥ колег≥њ ‘онду було розгл¤нуто питанн¤ про стан виконанн¤ ф≥ксованих умов конкурс≥в, проведених з продажу у 2002 роц≥, важливих дл¤ економ≥ки ≥ безпеки держави обТЇкт≥в.

ѕокращенню роботи приватизованих п≥дприЇмств ≥ запоб≥ганню њх банкрутства могло б спри¤ти удосконаленн¤ ≥нституту санац≥њ. ѕроте звол≥каЇтьс¤ затвердженн¤ план≥в санац≥њ (ƒѕ Ђ’≈ћ«ї м. ’арк≥в); санатором призначаютьс¤ компан≥њ, ¤к≥ не мають н≥¤кого в≥дношенн¤ до основноњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства (рибопромислова компан≥¤призначена санатором ќдеського заводу фрезерних станк≥в), або ос≥б, ¤к≥ довели п≥дприЇмство до банкрутства, продають його майно, обладнанн¤ здають на металолом.

Ќеефективн≥сть санац≥њ характерна дл¤ ¬ј“ Ђ оломийський ƒќ«ї, де частка держави становить б≥льше 50%. —корочуЇтьс¤ виробництво, зростаЇ заборгован≥сть з виплати зароб≥тноњ плати.

ќсобливу тривогу профсп≥лок викликають т≥ насл≥дки приватизац≥њ, що призвели до скороченн¤ чисельност≥ зайн¤тих, пог≥ршенн¤ умов прац≥, порушенн¤ права прац≥вник≥в на оплату прац≥.

«а даними —пец≥альноњ контрольноњ ком≥с≥њ ¬ерховноњ –ади”крањни з питань приватизац≥њ, чисельн≥сть прац≥вник≥в на приватизованих п≥дприЇмствах скоротилас¤з 3,6 млн. у 1999 роц≥ до 2,6 млн. на к≥нець минулого року. “обто було втрачено 29% робочих м≥сць. ≤ це при зростанн≥ к≥лькост≥ приватизованих п≥дприЇмств.

«начн≥ зв≥льненн¤ в≥дбулис¤ на п≥дприЇмствах машинобудуванн¤ та металообробки, рад≥оелектрон≥ки, легкоњ промисловост≥ та в ≥нших галуз¤х. ѕрикро, що ”крањна втрачаЇ ≥нтелектуальн≥ кадри. “ак, наприклад, у ¬ј“ Ђѕеретворювачї (м. «апор≥жж¤), ¤кий включено до перел≥ку п≥дприЇмств стратег≥чного значенн¤ ≥ маЇ наукову школу з розробки енергозбер≥гаючого обладнанн¤, з 397 наукових прац≥вник≥в залишилос¤ т≥льки 65 чолов≥к.

Ќа окремих п≥дприЇмствах Ћьв≥вськоњ област≥ чисельн≥сть працюючих скоротилась у 8-10 раз≥в.

ќдним з тривожних фактор≥в, що характеризують господарську д≥¤льн≥сть у п≥сл¤приватизац≥йний пер≥од Ї заборгован≥сть ≥з виплати зароб≥тноњ плати, а також њњ низький р≥вень. Ќа початок 2003 року майже 61% в≥д загальноњ заборгованост≥ припадаЇ на п≥дприЇмства недержавного сектору економ≥ки, в тому числ≥ 28,6% - на в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства.

—таном на 01.11.2002 р. заборгован≥сть по зарплат≥ у ¬ј“, з головами правл≥нь ¤ких органами приватизац≥њ укладено контракти, хоча ≥ зменшилась, проте становила б≥льше 57 млн. грн. «б≥льшили заборгован≥сть ¬ј“ Ђƒонбасгеолог≥¤ї, Ђ”крцинкї тощо. Ќа 27% зрослазаборгован≥сть з оплати прац≥ у ¬ј“, функц≥њ з управл≥нн¤ ¤кими покладено на органи виконавчоњ влади. Ќа 01.10.2002 року вона становила б≥льше115 млн. грн.

Ќаприклад, у ¬ј“ Ђ’≥мволокної (м. ∆итомир),на ¤кому частка державного майна дор≥внюЇ 98,3%, за р≥к борг ≥з зарплати зр≥с на 287 тис. грн. ≥ становить 2,6 млн. грн. —ередн≥й терм≥н невиплати зарплати - 32 м≥с¤ц≥.

” б≥льшост≥ приватизованих обленерго середн¤ зароб≥тна плата прац≥вник≥в значно нижчасередньоњ зароб≥тноњ плати в ц≥лому по ћ≥н≥стерству. Ќа  ≥ровоградщин≥ середн¤ зарплата на п≥дприЇмствах, що зм≥нили форму власност≥, до р≥вн¤ зароб≥тноњ плати прац≥вник≥в державних та комунальних п≥дприЇмств становила у буд≥вництв≥ - 55,9%, на транспорт≥ - 56%, у с≥льському господарств≥ - 70,9%.

ѕрац≥вники-акц≥онери приватизованих п≥дприЇмств не стали њх власниками, прийн¤тт¤ р≥шень щодо управл≥нн¤ процесами на цих п≥дприЇмствах в≥д них не залежить. ќч≥куваних див≥денд≥в вони так ≥ не побачили.

ћайже вс≥ членськ≥ орган≥зац≥њ ‘ѕ” висловились за необх≥дн≥сть поверненн¤ окремих п≥дприЇмств, майна, що було приватизовано, до державноњ власност≥, за цив≥л≥зоване провадженн¤ в житт¤ механ≥зм≥в реприватизац≥њ на основ≥ прийн¤тт¤ в≥дпов≥дного закону.

«апровадженн¤ правового механ≥зму реприватизац≥њ п≥дприЇмств, ¤к≥ працюють неефективно, пог≥ршують ф≥нансово-економ≥чн≥ показники, або у випадках, коли власники не виконують зобовТ¤занн¤ договор≥в куп≥вл≥-продажу, повинно бути поЇднано з в≥дпов≥дальн≥стю тих кер≥вник≥в, ¤к≥ спричинили збитки через невм≥ле розпор¤дженн¤ майном або навмисн≥ д≥њ. ƒержава, прац≥вники п≥дприЇмств, населенн¤ крањни не повинн≥ бути заручниками непрофес≥онал≥в та зловмисник≥в.

ѕри подальшому зд≥йсненн≥ процесу роздержавленн¤ власност≥ сл≥д мати повну ¤сн≥сть щодо ц≥лей ¤к≥ ставить держава: або результатом приватизац≥њ; виход¤чи з сьогочасних ≥нтерес≥в, маЇ бути наповненн¤ бюджету, або - це дос¤гненн¤ стаб≥льного ≥ ефективного функц≥онуванн¤ п≥дприЇмств, ц≥лих галузей. якщо переважаЇ останн¤ ц≥ль, потр≥бно по-≥ншому п≥дходити до вибору обТЇкт≥в приватизац≥њ, перегл¤нути позиц≥ю щодо тотальноњ приватизац≥њ, особливо, ¤кщо йдетьс¤ про високорентабельн≥ державн≥ п≥дприЇмства, ¤к≥ працюють ефективно, забезпечують роботою прац≥вник≥в.

¬иход¤чи з викладеного, можна зробити таку оц≥нку насл≥дк≥в приватизац≥њ:

основн≥ ц≥л≥ ≥ завданн¤ щодо п≥двищенн¤ ефективност≥ роботи п≥дприЇмств, њх конкурентоспроможност≥ не були дос¤гнут≥. ѕриватизац≥¤ не спри¤ла формуванню в крањн≥†† середнього класу, зростанню добробуту украњнського народу.

«м≥на форм власност≥ призвела до послабленн¤ правовоњ захищеност≥ працюючих, зниженн¤ р≥вн¤ њх гарант≥й, загостренн¤ суперечностей м≥ж ≥нтересами власник≥в ≥ прац≥вник≥в.††††

¬ ц≥й складн≥й ситуац≥њ профсп≥лков≥ орган≥зац≥њ вживають заходи щодо захисту ≥нтерес≥в найманих прац≥вник≥в. ≤нструментами, ¤кими вони користуютьс¤, Ї головним чином угоди та колективн≥ договори. ѕроте перед профсп≥лками виникла надто серйозна проблема - збереженн¤ профсп≥лкових орган≥зац≥й ≥ укладанн¤колективних договор≥в.

“ак, в агропромисловому комплекс≥  риму з 600 п≥дприЇмств колективн≥ договори не були укладен≥ на 162. ™ випадки, коли колективний догов≥р в≥д ≥мен≥ трудового колективу укладаЇ роб≥тник, призначений кер≥вником п≥дприЇмства, в той час ¤к профсп≥лковий ком≥тет ≥гноруЇтьс¤. « 1998 року не укладаЇтьс¤ колективний догов≥р у ¬ј“ Ђ«апор≥зький завод надпотужних трансформатор≥вї.

¬ ≥нформац≥¤х наведен≥ зовс≥м кричущ≥ факти. ” раз≥, ¤кщо профком не погоджуЇтьс¤ звласником, останн≥й вс≥л¤ко намагаЇтьс¤ притиснути його або позбавитис¤ профсп≥лки. ” ¬ј“ Ђ—веський насосний заводї (—умська обл.) правл≥нн¤ товариства створило профсп≥лку Ђ—ол≥дарн≥стьї ≥ прийн¤ло р≥шенн¤ про позбавленн¤ первинноњ орган≥зац≥њ Ђћашметалї робочих прим≥щень ≥ в≥льного входженн¤ на територ≥ю п≥дприЇмства голови профкому.

Ќовими власниками л≥кв≥дован≥ первинн≥ профсп≥лков≥ орган≥зац≥њ на р¤д≥ п≥дприЇмств ¬олинськоњ, ∆итомирськоњ, „еркаськоњ, ѕолтавськоњ областей. ѕ≥д тиском власник≥в л≥кв≥довано первинн≥ профорган≥зац≥њ на Ћьв≥вському Ђ¬торцветметеї, на  ѕ Ђ—квирська швейна фабрикаї тощо.

ѕрофсп≥лков≥ орган≥зац≥њ докладають певних зусиль дл¤ захисту ≥нтерес≥в та прав член≥в профсп≥лок, дл¤ помТ¤кшенн¤ насл≥дк≥в, повТ¤заних з реформуванн¤м форм власност≥, зокрема, щодо л≥кв≥дац≥њ борг≥в ≥з зарплати, недопущенн¤ порушень з трудових в≥дносин тощо.

як приклад, можна навести принципову позиц≥ю щодо захисту соц≥ально-економ≥чних прав прац≥вник≥в профсп≥лки Ђћашприладї. «а зверненн¤ми ÷– профсп≥лки до прокуратури р¤ду областей у звТ¤зку з фактами грубого порушенн¤ законодавства про оплату прац≥, про колективн≥ договори ≥ угоди було порушено крим≥нальн≥ справи щодо кер≥вник≥в господарських товариств (¬ј“Ђƒрукмашї м.  ≥ровоград, ¬ј“ Ђ≤нструментальний завод ЂЎтампї м. ≤вано-‘ранк≥вськ).

ѕрот¤гом дек≥лькох м≥с¤ц≥в ÷– профсп≥лки Ђћашприладї, ќдеський обком, трудовийколектив заводу Ђ÷ентролитї та його профком вели напружену роботу, направлену на подоланн¤ катастроф≥чних насл≥дк≥в протиправноњ д≥¤льност≥ т≥ньовихприватизатор≥в заводу. ƒес¤тки звернень у р≥зн≥ ≥нстанц≥њ обернулис¤ постановою ¬ерховного —уду ”крањни про скасуванн¤ попередн≥х неправом≥рних р≥шень господарських суд≥в ≥ направленн¤ справи на новий розгл¤д.

“≥льки завд¤ки втручанню ‘Ќѕ  риму вдалос¤ покращити ситуац≥ю у «ј“ Ђ ерч≥нський стекольний комб≥натї, де виник колективний трудовий сп≥р м≥ж найманими прац≥вниками ≥ власником, призначеним санатором, через непогашенн¤ борг≥в ≥з зароб≥тноњ плати.

ѕроти плану санац≥њ ≥ д≥й санатора у ¬ј“Ђ≤ван≥вський верстатобуд≥вний заводї (Ћуганська обл.) виступивпрофком п≥дприЇмства, ¤кий своњм р≥шенн¤м висловив недов≥ру кер≥вников≥ санац≥њ. ÷– профсп≥лки про≥нформувала ‘ƒћ”, ¤кому належить майже 100% акц≥й товариства, про те, що Ђреал≥зац≥¤ї плану санац≥њ призведе до фактичноњ л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмства, ¤кий маЇ потенц≥ал дл¤ виробництва, випуску конкурентоспроможноњ продукц≥њ ≥ Ї м≥стоутворюючим (Їдине промислове п≥дприЇмство у смт. ≤ван≥вка).

” звТ¤зку з≥ зверненн¤м ÷  профсп≥лки суднобуд≥вник≥в до ‘ƒћ”†† щодо невиплати зароб≥тноњ плати‘онд ≥н≥ц≥ював проведенн¤ загальних збор≥в акц≥онер≥в з внесенн¤м до пор¤дку денного зв≥ту правл≥нн¤ про результати ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ та перевибори орган≥в управл≥нн¤.

¬тручанн¤ ÷  профсп≥лки прац≥вник≥в √ћ  попередило спробу л≥кв≥дац≥њ профсп≥лковоњ орган≥зац≥њ у ¬ј“ Ђ—тальканатї при переход≥ майнового комплексу в≥д одного власника до ≥ншого. ѕроте не завжди вдаЇтьс¤ вжити д≥њ проти таких спроб, оск≥льки власник це робить у прихован≥й форм≥, шл¤хом погроз прац≥вникам про зв≥льненн¤, ≥нш≥ засоби. Ќе завжди можнаприт¤гнути власника до в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ норм законодавства через зм≥ну власник≥в ≥ неможлив≥стьвзнати, хто взагал≥ Ї новим власником.

Ќер≥дко профсп≥лки стикаютьс¤ з фактами, коли њх зверненн¤ залишаютьс¤ без в≥дпов≥д≥. “ак, неодноразово звертавс¤ до р≥зних ≥нстанц≥й ’арк≥вський обком Ђ”крелектропрофсп≥лкиї з приводу ситуац≥њ у ¬ј“ Ђ«авод Ђ≈лектромашї,на ¤кому власником проведено збори трудового колективу ≥ обрано Ђпредставника труд¤щихї дл¤ веденн¤ переговор≥в ≥ п≥дписанн¤ колдоговору, розробленого адм≥н≥страц≥Їю. јле в≥дпов≥д≥ не отримав.

Ќайб≥льш незахищеними залишаютьс¤ прац≥вники там, де л≥кв≥довано профорган≥зац≥ю, не приймаютьс¤ колективн≥ договори, порушуютьс¤ норми робочого часу, зам≥сть 8 годин робочий день триваЇ 10-12 годин з оплатою за 8. ѕрац≥вник≥в змушують одночасно ≥з за¤вою про прийн¤тт¤ на роботу писати за¤ву про зв≥льненн¤ за власним бажанн¤м без дати.

” багатьох випадках нов≥ власники, скуповуючи обТЇкти, зв≥льн¤ють майже ус≥х працюючих, а нових прац≥вник≥в приймають по контракту на обмежений терм≥н, нер≥дко менше н≥ж на 1 р≥к. ™ випадки, коли працюючим виплачуЇтьс¤ зароб≥тна плата нижча за встановлений м≥н≥мум.

Ќаведен≥ факти не можуть залишати профсп≥лкиосторонь цих протиправних д≥й. ќчевидно, т≥ заходи, що використовувалис¤ до тепер≥шнього часу, Ї недостатн≥ми ≥ неефективними. ѕрофсп≥лков≥ орган≥зац≥њ не завжди займають принципову позиц≥ю щодо захисту прав прац≥вник≥в, власних прав, що забезпечен≥ законодавством. ѕро це св≥дчить, наприклад, лист рег≥онального в≥дд≥ленн¤ ‘ƒћ” по ƒн≥пропетровськ≥й област≥ щодо необх≥дност≥ посиленн¤ впливу профсп≥лок на вир≥шенн¤ таких гострих проблеми, ¤к погашенн¤ заборгованост≥ ≥з зарплати, забезпеченн¤ вимог охорони та безпеки прац≥, ц≥льове використанн¤ обТЇкт≥в соц≥ально-культурноњ сфери тощо.

” контекст≥ викладеного вище окреслюютьс¤ напр¤ми роботи ‘ѕ”, членських орган≥зац≥й, ¤к≥ потребують б≥льш ефективних д≥й.

« метою њх реал≥зац≥њ мають бути розширен≥ та удосконален≥права профсп≥лок при зм≥н≥ форм власност≥ та ≥нших процесах, що повТ¤зан≥ з цими зм≥нами. “ому нев≥дкладним дл¤ ‘ѕ” Ї, по-перше, внесенн¤ в≥дпов≥дних пропозиц≥й до ¬ерховноњ –ади ”крањни,  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ‘онду державного майна ”крањни щодо вдосконаленн¤ чинного законодавства ≥ прийн¤тт¤ закон≥в, спр¤мованих на врегулюванн¤ таких питань, ¤к зд≥йсненн¤ реприватизац≥њ п≥дприЇмств, д≥¤льност≥ акц≥онерних товариств, управл≥нн¤ державними корпоративними правами.

ѕо-друге: б≥льш активно сл≥д використовувати сп≥вроб≥тництво ‘ѕ” з ‘ондом держмайна, робочою групою з питань приватизац≥њ при  аб≥нет≥ ћ≥н≥стр≥в дл¤ вир≥шенн¤ актуальних проблем, що виникають у членських орган≥зац≥й. «апропонувати до план≥в роботи колег≥њ ‘ƒћ”, робочоњ групи з питань приватизац≥њ розгл¤д питань, повТ¤заних з виконанн¤м власниками зобовТ¤зань договор≥в куп≥вл≥-продажу, ф≥ксованих умов, конкурс≥в, удосконаленн¤м д≥¤льност≥ нагл¤дових рад, зокрема, посиленн¤ контролю за роботою орган≥в управл≥нн¤ акц≥онерних товариств, ≥з забезпеченн¤м прозорост≥ процес≥в зм≥ни форм власност≥.

ѕо-третЇ: б≥льш ефективною маЇ бути робота з наданн¤ правовоњ допомоги профсп≥лковим орган≥зац≥¤м у вир≥шенн≥ конфл≥кт≥в, повТ¤заних з виникненн¤м трудових спор≥в, порушенн¤м прав прац≥вник≥в, профсп≥лок в процес≥ приватизац≥њ ;

ѕо-четверте: особливоњ уваги потребуЇ проблема збереженн¤, профсп≥лкових орган≥зац≥й, оперативне реагуванн¤ на вс≥ факти щодо њх л≥кв≥дац≥њ або заборони ≥снуванн¤.

ѕо-пТ¤те: представникам профсп≥лок в ком≥с≥¤х з приватизац≥њ, реструктуризац≥њ п≥дприЇмств, в конкурсних ком≥с≥¤х з продажу майна, у нагл¤дових радах, при провадженн≥ справ про банкрутство необх≥дно актив≥зувати свою роботу; посилити взаЇмод≥ю з органами управл≥нн¤ в особ≥ в≥дд≥лень ‘ƒћ”, м≥н≥стерств, в≥домств, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ по виконанню норм галузевих та рег≥ональних угод щодо зменшенн¤ негативних насл≥дк≥в, ¤к≥в≥дбуваютьс¤ при зм≥н≥ форм власност≥.

ѕрофкомам п≥дприЇмств необх≥дно максимально користуватис¤ правами, передбаченими законодавством, а у раз≥ необх≥дност≥ - звертатис¤ за допомогою до профсп≥лкових орган≥в вищого р≥вн¤.

¬исловлюЇмо под¤ку вс≥м членським орган≥зац≥¤м, ¤к≥ над≥слали грунтовн≥ ≥нформац≥њ.

 

 

”правл≥нн¤ з питань захисту економ≥чних
≥нтерес≥в член≥в профсп≥лок та розвитку

в≥тчизн¤ного виробництва апарату ‘ѕ”

Сайт управляется системой uCoz